Az Összkép kilenc éves. Születésnapi ajándékaként ajánlok most egy-egy cikket az indulás óta eltelt évekből. Az eddig megjelent több mint 300 írás mindegyike saját gyerek, szeretjük ezért vagy azért. Most azokat szedtem össze, amelyek az iránytűt keresik, azt elemzik, hol is van a helyünk a világban.
Nem a legolvasottabb tartalmak, nem a leginkább mélyenszántó szociológiai, szakpolitikai elemzések ezek az Összkép folyamából – azokat talán majd csokorba rendezzük a következő, kerek születésnapra. Ez a tíz írás identitásról, felelősségről, lehetőségről szól, az egyéni és a közös érvényesülés összehangolásának tartalmát és formáját keresi.
Erős a sodrás – a vállalkozói tisztességről és érvényesülésről (2015)
A Zulik Ákossal közös írásban egy vállalkozó apa és a szerepét kereső fia szellemi birkózását mutatjuk be a rendszerváltás utáni Magyarországon. Az aranyember, Tímár Mihály leszármazottjai vitatkoznak arról, mekkora mozgásteret ad a Duna sodrása.
Nem kincs nem kacat? – Mi is a magyar kultúra (2016)
Ezzel a cikkel egy elég nagy fába vágott a fejsze: a magyar kultúra értelmezésével foglalkozik. A magyar indentitás megértését célul kitűző Nemzeti Kód című sorozatunk indító darabja. Köszönjük a Sátoraljaújhelyi Kazinczy Múzeumnak, hogy idézte a szöveget a Magyar Kultúra napján írt, 2021-es köszöntőjében!
A boldogtalan iskolára nem vevő senki (2017)
Az általános iskolák helyzetét elemezte ez a cikk, az oktatás jobbá tételének korlátait és lehetőségeit tekintette át. Az Index.hu által átvett írás kapott hideget-meleget – volt, akinek tetszett, volt, akinek nem, hogy az iskolai állapotoknak nem elszenvedői, hanem tevőleges formálói vagyunk.
Mitől lehetne háború helyett harci játék a parlamenti választás (2018)
A hat évvel ezelőtti országgyűlési választások előtti pénteken megjelent írás azt elemezte, miért vált a politikai verseny háborúvá. Bemutattam, hogy nem nagyon kellett a politikának lebontani a céljai elérését korlátozó gazdasági, civil, szellemi akadályokat, mert azok igazából ott sincsenek. A cikk a közügyekért elkötelezett polgári cselekvéssel kapcsolatban fogalmaz meg javaslatokat.
Aki túlélésre játszik, az előbb utóbb veszít – Mit mondjunk egy 17 évesnek a felnőtt életről (2019)
Régi középiskolámba hívtak meg előadni. A cikk a Garay János Gimnázium diákjaival folytatott beszélgetés alapján tekinti át, miben volt más a mi generációnk fiatalsága, milyen állításokban sűríthetőek össze az eddigi felnőtt élet tapasztalatai.
A járvány után lesz igazán fontos a türelem (2020)
A koronavírus első évét záró írás az otthon ragadás hónapjainak tapasztalatait foglalja össze és a járvány utáni világról spekulál. Ez volt az első cikk, ahol a világ vezető think tankjeinek egy éves tematikáját áttekintve elemeztük az Összképben, miről is szólt az előző év, mi is várhat ránk a jövőben.
Hol keletkezik a tudás? – egy ártatlannak tűnő kérdés komoly következményei (2021)
Aranyi-Aszalós Viviennel közös élménybeszámoló ez a cikk. A kalandutazásra az oktatás működésének és elméletének két kiemelkedő gondolkozója, Halász Gábor és Fazekas Ágnes vittek el minket A tudás keletkezése című könyvükben. Az iskola nem átadja a tudást, hanem abban segít, hogy az egyén, a közösség saját céljai és értékei szerint létrehozza azt.
Az osztálytalálkozó mint lelki helyzet és kérdőívszervező elv egy magyar kutatásban (2022)
Évek óta dolgozom egy könyvön, ami a magyar társdalom és gazdaság rendszerváltás utáni alakulását tekinti át. Ennek a kutatásnak egyik fő pillére a rendszerváltás körül felnőtté válók sorsának feltérképezése. A kutatást motiváló érzéseket, az azt megalapozó gondolatokat foglalja össze a cikk.
Majd metrózunk a Szamosnál – Mi adja Kolozsvár erejét? (2023)
Kolozsvár a Kárpát-Medence legdinamikusabban fejlődő városa. Miből származik ez az erő? Mennyire miénk ez a történet? Erdélyből hazaúton, a büfékocsiban született ez a cikk, amit a Portfolio.hu is átvett.
Merre visz a ballagók útja? (2024)
Ez a cikk az érettségi hetében született. Azt elemzi, miben is más a világ annak a generációnak, amelyik Karinthy Az olasz fagylaltos című novelláját elemezve lép be a felnőtt életbe. Komoly tarisznyával indulnak, jóval nagyobb jólétben és sokkal több nehézséggel maguk előtt, mint ahogyan mi indultunk.
Itt is megtalálod a cikkeket.