A magyar gazdaság a tizedik legösszetettebb a világon, olvasható az MIT Egyetem gazdaságelemzési projektjének honlapján. Az ECI egy mutatószám, ami az országok exportját vizsgálva rangsorolja a gazdaságokat.
Az index azt mutatja, hogy egy adott gazdaság export termékei mennyire bonyolult termelési folyamatokon keresztül készülnek el, azaz mennyi tudás kell a gyártásukhoz. Magyarország sok gépészeti, orvosi és közlekedési terméket exportál, ezért előkelő helye van a listán.
Az ECI mutatót azért fejlesztették ki, hogy egy gazdaságban felhalmozott tudást mérjék. Az országokat egy relatív skálán rangsorolják az export termékek összetettsége alapján. Azok kerülnek a lista tetejére, akik az összetett termékeket olyan gazdaságokba exportálják, ahonnan szintén összetett termékeket exportálnak. Ezáltal a mutató egyszerre méri az ország nemzetközi pozíciójából és gazdaságának jellemzőiből fakadó előnyöket és hátrányokat. Az ECI mutatót a gazdaság hosszútávú növekedési potenciáljának becslésére használják a közgazdászok. Az indikátor statisztikai elemzése szerint a hosszútávú növekedés és a listán elfoglalt hely között nagy az összefüggés.
A listavezető Japán, emellett nagyon előkelő helyen vannak a német nyelvterületű országok is: Svájc, Ausztria és Németország. Magyarország sokat exportál ezekbe az országokba, és többek között emiatt a végső rangsorban megelőzi az USA gazdaságát, Hollandiát és az Egyesült Királyságot.
A visegrádiak is jól állnak: Csehország a nyolcadik, Szlovákia a tizenhatodik, Lengyelország pedig a huszonhetedik az összesen 121 gazdaságot tartalmazó listán.
Magyarország helyét rögzíti a nemzetközi rendszerben, hogy a világ legfejlettebb ipari központjaival ilyen szoros összefonódásban működik. Hazánk az export mennyiségét és összetételét tekintve egyaránt a világ élvonalában van – elsősorban az itt működő multinacionális vállalatoknak és azok hazai beszállítóinak köszönhetően. Ez az egyik legmasszívabb gazdasági, társadalmi tény, ami az ország viszonyait alakítja.

A világ 15 legkomplexebb gazdasága az ECI alapján. Fotó: atlas.media.mit.edu
Magyarországon azok a vállalatok tudnak igazán sikeresek lenni, akik elkapják a fonalat és kilépnek a globális porondra. Arról, hogy milyen korlátok és lehetőségek következnek gazdaságunk globális pozíciójából, Major Klára írt az Összkép Magazin Makroszemmel sorozatában.
[Sassy_Social_Share]
Szólj hozzá Te is, hogy teljes legyen az Összkép!
Ezt is érdemes elolvasni