fbpx

A norvég YARA jövőre bocsátja vízre a világ első elektromos teherszállító hajóját, ami egy év tesztüzem után távirányítású lesz, később teljesen önvezető, írja a World Economic Forum.

Az önvezető autók forradalma mellett kevés szó esik a teherszállítás automatizálásól, pedig fontos, ami ezen a területen történik: a YARA önjáró hajója a tervek szerint 40 000 kamion utat helyettesít majd évente. Az EU által támogatott MUNIN projekt pedig egy olyan rendszert fejleszt, mely lehetővé teszi az automata teherszállítást Európa tengerein.

Újra a csúcson lehet a skandináv hajózás – kép forrása: drakenexpeditionamerica.com

A kamionok útjait is automatizálják: Szingapúrban a tervek szerint kamion konvojok veszik majd hatalmukba az utakat, amiből csak a vezér kamiont irányítja majd sofőr. Tavaly egy csapat önvezető kamion szelte át Európát, hogy bebizonyítsa: az automatizált szállítás működőképes.

Az emberi beavatkozás nélküli közlekedés és szállítás rutinszerűvé válásához még sok feladatot kell megoldani: rengeteg információ átvitelére és a mainál gyorsabb online kommunikációra van szükség, ami még komoly beruházásokat és technológiai fejlesztéseket igényel – ezekről Zulik Ákos írt az Összképen.

Az önjáró hajók olcsóbbá és gyorsabbá tehetik a teherszállítást. Ez különösen fontos Európának, hiszen a kontinenst párszáz éve is a tengeri szállítás forradalmasítása tett naggyá. Még inkább a norvégoknak, akik a tengeren keresztül kapcsolódnak a világ többi részéhez, és jól tudják, hogy a hatékony vízi jármű komoly versenyelőnyt jelent. Legyen az áruval telipakolt önjáró elektromos-, vagy bősz vikingeket szállító sárkányhajó.


[Sassy_Social_Share]

 

Szólj hozzá Te is, hogy teljes legyen az Összkép!

     

    Ezt is érdemes elolvasni

    Régi bányákat éleszthet fel az új technológia

    Európa legkevésbé magányos nemzetei között vagyunk

    Él olyan fa, ami idősebb mint a piramisok