A norvég YARA jövőre bocsátja vízre a világ első elektromos teherszállító hajóját, ami egy év tesztüzem után távirányítású lesz, később teljesen önvezető, írja a World Economic Forum.
Az önvezető autók forradalma mellett kevés szó esik a teherszállítás automatizálásól, pedig fontos, ami ezen a területen történik: a YARA önjáró hajója a tervek szerint 40 000 kamion utat helyettesít majd évente. Az EU által támogatott MUNIN projekt pedig egy olyan rendszert fejleszt, mely lehetővé teszi az automata teherszállítást Európa tengerein.
A kamionok útjait is automatizálják: Szingapúrban a tervek szerint kamion konvojok veszik majd hatalmukba az utakat, amiből csak a vezér kamiont irányítja majd sofőr. Tavaly egy csapat önvezető kamion szelte át Európát, hogy bebizonyítsa: az automatizált szállítás működőképes.
Az emberi beavatkozás nélküli közlekedés és szállítás rutinszerűvé válásához még sok feladatot kell megoldani: rengeteg információ átvitelére és a mainál gyorsabb online kommunikációra van szükség, ami még komoly beruházásokat és technológiai fejlesztéseket igényel – ezekről Zulik Ákos írt az Összképen.
Az önjáró hajók olcsóbbá és gyorsabbá tehetik a teherszállítást. Ez különösen fontos Európának, hiszen a kontinenst párszáz éve is a tengeri szállítás forradalmasítása tett naggyá. Még inkább a norvégoknak, akik a tengeren keresztül kapcsolódnak a világ többi részéhez, és jól tudják, hogy a hatékony vízi jármű komoly versenyelőnyt jelent. Legyen az áruval telipakolt önjáró elektromos-, vagy bősz vikingeket szállító sárkányhajó.
[Sassy_Social_Share]
Szólj hozzá Te is, hogy teljes legyen az Összkép!
Ezt is érdemes elolvasni