fbpx

Az automatizált járművek már a látóhatáron belül vannak, de még számos technológiai ugrás szükséges a biztonságos városi és helyközi közlekedés robotizált megvalósulásához – a SXSW konferencia számos rendezvénye éppen e kihívásokat és a jövő kihívásait tárgyalta. Az önvezető autókról szóló egyik legnagyobb erejű víziót egy hagyományos autógyártó a Mercedes-Benz vezetője, Dieter Zetsche mutatta be.

A német autóipari topmenedzser alaptézise, hogy az önvezető autók tömeges elterjedése a térképrendszerek rohamos fejlődését követeli meg. Az önvezető autó ugyanis lényegében egy robot, amelyek minden esetben két alapvető mód segítségével képesek tájékozódni. Szenzorok, azaz mesterséges érzékszervek segítségével, illetve a térképekkel – tehát a valóságról rendelkezésre álló, ám nem a robot által előállított adatok segítségével.

Autoszenzor. Fotó: flickr.com/ Frank Derks

A szenzorok lényegében olyan berendezések, amelyek a gépek érzékelését teremtik meg –az élőlények szerveihez hasonlóan közvetlenül tudnak adatot szerezni a valóságról. Ezek a berendezések egyre jobban fejlődnek, és a mai robotok (az önvezető autók kísérleti példányait is beleértve) mind jobb szenzorikus képességekkel rendelkeznek. Egyre pontosabban ismerik fel tehát a valós időben körülöttük lévő környezetet és ennek gyors értelmezésével egyre pontosabban tudják végrehajtani feladataikat.

A közvetlen szenzorok és az önvezető autók számítógépei viszont nem lesznek elégségesek ahhoz, hogy a közúti- és gyalogosközlekedés minden apró rezdülését érzékeljék és ennek megfelelően cselekedjenek. Ezért Dieter Zetsche szerint a megfelelő működési biztonság és precízió további információforrásokat követel meg – ez pedig a térképek forradalma segítségével lehetséges.

a South-By-Southwest (SXSW) nevű esemény a világ egyik legnagyobb zenei, technológiai és szórakoztatóipari konferenciasorozata. Az Összképet Zulik Ákos képviselte a rendezvényen, az SXSW című sorozat foglalja össze, merre megy a világ az austini találkozó résztvevői szerint. A sorozat első cikke arról szólt, hogyan vált az SXSW a kultúra, a szórakoztatás és a technológiai témájának megkerülhetetlen fórumává, hogyan formálta át a neki otthont adó várost.

Ez a forradalom azt jelenti, hogy az újgenerációs térképeknek már nem a valóság egyszerűsített másolatát, hanem a lehető legpontosabb reprodukcióját kell tartalmazniuk. Arra van szükség, hogy a háromdimenziós valóság – az utak, az azokat körülvevő épületek és térelemek 1:1-arányú, már-már tökéletes másolatai álljanak az autók számítógépeinek rendelkezésére. Ha épületről épületre, bukkanóról bukkanóra ábrázolják világunkat, akkor az önvezető jármű képes lehet arra, hogy nagy biztonsággal tájékozódjon a városban és lényegében a falakon átlátva tervezzen előre.

A kihívás hatalmas: lényegében a világ digitális másolatát kell létrehozni. A dolgot tovább bonyolítja a tér folyamatos változása – az információknak pedig a biztonságossághoz mindig naprakésznek kell lennie. Tehát olyan rendszert kell létrehozni, amely nagy felbontásban rögzíti a világot és a képeket megfelelő rendszerességgel frissíti is – annak minden egyes szegletében. A képeken túl pedig valós idejű információkra is szükség van a forgalom alakulásáról, az időjárási tényezőkről és minden olyan nüanszról, amely befolyásolja a közlekedési döntéseket.

Google önvezető autó. Fotó: flickr.com/ smoothgroover22

Egy ilyen digitális térképrendszert viszont méreténél és jellegénél fogva nem lehet egy autó fedélzeti számítógépében tárolni. Egyrészt azért nem, mert ilyen adatmennyiség tárolása és feldolgozása egyszerűen nem lehetséges decentralizált módon – ahhoz nagy számítógépközpontok közreműködése szükséges. Másrészt a valós idejű információk gyűjtése és szétosztása ugyancsak ezt követeli meg.

A frissítések megfelelő gyakoriságához az információk begyűjtéséről is egészen új módon kell gondolkodni. A térképek megalkotása után a karbantartás már nemcsak központi adatgyűjtéssel történhet – sőt, mindenképpen szükség van kiegészítő információszerzésre. Ehhez pedig a legjobb helyzetben maguk az utakon közlekedő önvezető autók vannak. Az önvezető autók számítógépei az elképzelések szerint folyamatosan összevetik majd szenzoros valóságérzékelésüket a térképekből kinyert információkkal és hibák észlelése esetén a központi térképrendszert is módosítják. Így válhat a térkép és annak használata egy önmagát gyógyító és fejlesztő rendszerré.

Mindehhez nem elég egy ilyen szupertérképet létrehozni, hanem gondoskodni kell a kinyert információk lehető leghatékonyabb eljuttatásáról valamennyi önvezető jármű, vagy más közlekedő robot számítógépe számára. Ennek legnagyobb problémája, hogy a mai telekommunikációs rendszerek adatátviteli kapacitásai nem teszik lehetővé ekkora mennyiségű információ hatékony és valósidejű cseréjét.

Egy korábbi prototípus. Fotó: Wikimedia commons

A Mercedes-vezér ezért gondolja azt, hogy ugyan a technológia egyértelműen az önvezető autók felé halad, de még bőven a felkészülés szakaszában vagyunk. A következő generációs nagysebességű mobilinternet, az 5G korszaka már közeleg – de ennek gyorsasága még nem lesz alkalmas az önvezető autók infokommunikációs igényeinek kielégítésére. Ahhoz a hálózatok további két-három generációnyi fejlődésére lehet szükség – tehát a mostani adatátviteli technológiák körülbelül félúton vannak az önvezető autók által igényelt gyorsaság és a 15-20 évvel ezelőtti GPRS és EDGE szabványok között. Persze a fejlődés üteme ezen a területen is kiszámíthatatlan.

Ez nem akadályozza meg a legnagyobb új és régi autógyártókat abban, hogy a lehető legtöbb erőforrást fektessék a szükséges technológiák megteremtése. A gyártók (köztük a klasszikus nagy konszernek és az olyan neológ gyártók, mint a Tesla), tehát nemcsak a a robotika és a szenzorok tökéletesítésében versenyeznek, hanem a lehető legjobb szoftveres megoldások kifejlesztésében is – ezek közül az egyik legfontosabb a térképfejlesztés.  Több nagy német autógyár ezért fogott össze: a Daimler, a BMW és az Audi együtt vásárolták fel három milliárd dolllárért a Nokia újgenerációs térkép-adatrendszerét, a HERE-t. Az ebbe fektetett pénz és energia megtérülése persze olyan dolgokon is múlik, amelyre az autógyártóknak kisebb befolyásuk van – ilyen például a telekommunikáció fent említett fejlődésének kétségessége és időbeli bizonytalansága. Az önvezető autók lakossági használata radikálisan átformálja majd világunkat, de azt még nem tudjuk, erre hány évet kell még várnunk.


A sorozat további cikke

SXSW – Esemény, ami egy egész várost naggyá tesz 

Texas fővárosát, Austint minden márciusban a South-By-Southwest (SXSW) nevű esemény mozgatja meg. Ez a rendezvény a nyolcvanas évek kis zenei fesztiváljából mára a világ egyik legnagyobb zenei, technológiai és szórakoztatóipari konferenciasorozatává vált. Az Összkép új sorozatában Zulik Ákos a kezdeményezés és Austin különleges történetét, illetve a technológia várható irányairól ott összegyűjtött legfontosabb gondolatokat mutatja be. Az első cikk arról szól, hogyan vált az SXSW a kultúra és a szórakoztatás és a technológiai témájának megkerülhetetlen fórumává, hogyan formálta át a neki otthont adó várost.