Menü
Sorozatok

Helyben, Magyar tenger, Szövet, Vállalkozás

Sok minden hiányzik, de jó irányban haladunk – Interjú Laposa Bencével, a Balatoni Kör elnökével

A Balaton önmagában létünk alapja. A szezon fogalma káros. A menetrend ne arról szóljon, hogy mi mikor indul, hanem arról, hogyan lehet egyik helyről a másikra eljutni. Kóla helyett házi szörpöt.  A magyar tenger jövője egy badacsonyi borász teraszáról nézve.

Mi jut először eszébe a Balatonról?

A Balatonról nekem a Balaton jut eszembe. Nem a bor, nem a vitorlás, hanem maga a balatoni identitás. Nekem is pár évbe telt, mire ezt tudatosítottam magamban. A borászatban is eleinte próbáltunk valamilyen irányból közelíteni a Balatonhoz, de aztán rájöttünk, hogy nem kell, mert a Balaton önmagában az egész létünk alapját jelenti.

A Balatoni Kör is tulajdonképpen e gondolat köré szerveződött. Elsősorban nem borászok, elsősorban nem éttermesek, nem vitorlázók, hanem balatoniak vagyunk – ez a lényeg. A Balaton attól csodálatos, hogy itt bármit csinálsz, annak egy mély identitás a háttere.

laposa n-87

Foto: Feelusion Photo – Molnár Bence

Hogyan fogalmazná meg a Balatoni Kör célját?

Olyan vállalkozókat fog össze, akik már hosszú évek, évtizedek óta itt dolgoznak a tó körül. Nagyobbrészt itt is élnek és a vállalkozásuk is egész évben üzemel. Helyi alapanyagokkal dolgozunk, helyi szolgáltatásokat hozunk létre, és az itt megtermett pénzt szeretnénk itt elkölteni. A célunk egy olyan körforgás beindítása, mely a világ sok táján már alapvetésnek számít. Elég belegondolni, abba, hogy ha egy balatoni büfé egy nagykereskedelemtől vagy multitól vásárolja az alapanyagot, az más hatással van a régióra, mintha két faluval arrébb venné a sajtot és a sonkát. A kettő között ég és föld a különbség, és pont ez az a többlet, mely képes előre vinni a régiót, mely képes munkát adni, tisztességes fizetést adni az embereknek, akik aztán fogyasztóként be tudnak kapcsolódni a láncba.

Az a cél, hogy igényes dolgokat hozzunk létre igényes környezetben. Meg tudjuk fizetni az itt élőket, normális élettér alakuljon ki. Azt hiszem, hogy a Balaton most sem áll rosszul, de még rengeteg fejlesztenivaló van. Sok a lehetőség, de ez egyben terhet is jelent, mert messze nem tartunk még ott, amit a környezetünk indokolna.

A badacsonyi Laposa Birtok lassan 20 éve működik, mintegy 20 hektárnyi területen. A balatoni borvidékre jellemzően csak fehérborokat készítenek. Laposa Bence kötődése kettős: édesanyja badacsonyi születésű, a borkészítés szeretetét pedig édesapjától örökölte. Habár Bence Budapesten született, 2005 óta ő vezeti a birtokot, és már elképzelhetetlennek tartja, hogy máshol éljen.

Mi hiányzik még?

Sok minden hiányzik, de ami a legfontosabb, hogy szerintem jó irányban haladunk. Az elmúlt évben születtek izgalmas kezdeményezések, de ahhoz, hogy idáig eljussunk, először mentálisan kellett változtatni.

Nagyon összetett feladat meghatározni azt, hogy mi is kell még. Először is a szezon fogalma szerintem káros. Nyilván én is látom a saját vállalkozásunkon keresztül a számokat, hogy mikor van több vendég. Ezzel együtt azt hiszem, hogy el kell felejteni a szezont, meg kell szüntetni ezt a szót, ha tovább akarunk lépni. A Balaton fürdőturizmusának reklámozását feleslegesnek tartom, olyan, mintha a tengerbe vizet vinnénk. Ha nyár van és 40 °C, akkor az emberek reklám nélkül is elmennek strandolni, tehát erre akár egyetlen forintot is elkölteni értelmetlen.

Ugyanakkor vannak más, igényes és tartalmas lehetőségek. Ezek új célközönséget érhetnek el és nagyobb időtávot foglalhatnak magukba. A vitorlázás például már létező jelenség, de ezt az átlagember számára is elérhetővé kellene tenni. Ne csak az vitorlázzon, akinek vitorlása van, hanem az is, aki csak szeretné kipróbálni. Hogy mást is említsek, ma már szinte beszélhetünk egy termelői piac hálózatról. Ugyanúgy, ahogyan a multik óriásplakátokon hirdetik, hogy 12 helyen van üzletük a Balaton körül, hasonlóan azt is hirdetni kellene, hogy mennyi helyen van termelői piac a tó körül.

IMG_3668

Balaton és bor. Foto: Orbán Dorottya

A közlekedésben meg kellene teremteni a hajó, a busz és a vonat teljes összehangolását. A menetrend ne arról szóljon, hogy mi mikor indul, hanem arról, hogyan lehet egyik helyről a másikra eljutni. Ki lehetne alakítani egy balatoni taxi-hálózatot a települési taxik helyett, és egységes tarifarendszerrel egy régiós rendszert létrehozni. A Balaton körül pont olyan távolságok vannak különböző borászatok, éttermek között, melyekhez már autóba kell ülni. Jelenleg saját kocsi nélkül nehezen megoldható az odajutás és a hazajutás, vagy azért mert egyáltalán nincs szolgáltató, vagy azért, mert a meglévők irreális árakon dolgoznak.

Apróbb dolgokkal is sokat lehetne tenni. Azt szeretnénk elérni, hogy a balatoni hajók oldalán ne 60 négyzetméteres ketchupreklám legyen, hanem, hogy a helyi értékekre hívjuk fel a figyelmet. Az irány tehát jó, de nagyon sok a tennivaló még.

Miben lenne más ez a Balaton?

Mára világos lett, hogy a „hekk és hurka” irány nem tartható. Ez nem azt jelenti, hogy ezt el kell tüntetni, de az fontos, hogy aki idelátogat, az ne az argentin vagy ukrán hekkel azonosítsa a Balatont. Ehelyett igényes termékeket kell kínálni.

Ugyanakkor fontos az is, hogy a Balatonra ne elitista megközelítésből tekintsünk. A könnyed, laza üdülőhely jelleget még véletlenül sem akarjuk elvenni. Csak legyen benne egy kis finesz, egy kis tartalom, egy kis helyhez való kötődés. Nagyon jó, hogy, nyugágyakban vagy a füvön ülve fröccsöznek a parton az emberek papucsban és rövidnadrágban. Nem az a cél, hogy luxuséttermekkel tegyük tele a Balatont. Szeretnénk, hogy a több évtizedes megrekedésben lévő büfékultúrában mozgás induljon be. Ezért tűztük ki célul a strand gasztronómia átalakítását, és egyre több olyan hely van, ahol már megindultak a változások. Azt gondolom, hogy az a fajta megújulás, mely Budapesten söpört végig az elmúlt években a gasztronómiában, már itt is megjelent.

Kiknek szólnak ezek az újítások?

Mindenkinek. Meggyőződésem, hogy ami itt vendéglátás terén folyt az elmúlt évtizedekben az egészen egyszerűen vállalhatatlan. Együtt járt a vendégek becsapásával, a régió gazdasági kizsákmányolásával, és semmilyen eleme sem balatoni. Ezeknek alternatívát kell találni és meggyőzni a fogyasztót, hogy ne hurkát és kólát egyen és igyon a strandon, hanem valami helyi terméket házi szörppel ugyanannyi pénzért. Nekünk az a feladatunk, hogy ezeket a lehetőségeket megtaláljuk és felkínáljuk, megmutassuk, hogy máshogy is lehet.


A sorozat további cikkei

A hal még mindig kuriózum Életkép a gyenesdiási hal- és termelői piacról.

Mindenkinek van Balatonja A Magyar Tenger, Pelso, Balcsi, Közép-Európa legnagyobb tava. Balatoni nyár, egy szál bikini, nekem ez a riviéra. A Balaton magyar identitásunk része. Sok különböző képzetet és emléket testesít meg. Megihletett írókat, művészeket és zenészeket. Kicsit mindannyiunké, mégis mindenkinek mást jelent. Mindenkinek van Balatonja.


Ha velünk tartanál a balatoni körutunkon, iratkozz fel hírlevelünkre!