Texas fővárosát, Austint minden márciusban a South-By-Southwest (SXSW) nevű esemény mozgatja meg. Ez a rendezvény a nyolcvanas évek kis zenei fesztiváljából mára a világ egyik legnagyobb zenei, technológiai és szórakoztatóipari konferenciasorozatává vált. Az Összkép új sorozatában Zulik Ákos a kezdeményezés és Austin különleges történetét, illetve a technológia várható irányairól ott összegyűjtött legfontosabb gondolatokat mutatja be. Az első cikk arról szól, hogyan vált az SXSW a kultúra és a szórakoztatás és a technológiai témájának megkerülhetetlen fórumává, hogyan formálta át a neki otthont adó várost.
1986-ban azzal keresték meg Roland Swansont, a The Austin Chronicle nevű alternatív zenei lap szerkesztőjét a keleti part zeneipari szakemberei, hogy szervezzen egy rockzenei tehetségkutatót az USA dél-nyugati részén. Ugyan a New York-i New Music Seminar mintájára épülő együttműködés gondolata gyorsan kudarcba fulladt, az akkoriban huszonéves újságíró fejében szöget ütött a gondolat. Más partnereket keresett és 1987-ben elindult az SXSW – az a fesztivál, amely az elmúlt évtizedekben felhelyezte az akkor 450 ezer fős kisvárost a világ technológiai és kulturális térképére.
A fesztivál a helyi (értsd, Texasból vagy a dél-nyugati régió szomszédos tagállamaiból érkező) tehetséges zenészeknek nyújtott fellépési lehetőséget eközben viszont országos imázs kiépítésére is törekedett. Az évről évre növekvő esemény USA-szerte egyre fontosabb lett az új bandák és az ő felfedezésükre törő menedzserek körében is. Austint történelme nem izgalmas, építészetileg nem jellegzetes város. Viszont szépek a környék tavai és folyói, termékeny táptalajt jelentett nyitott egyetemi ifjúsága (UT Austin) és a felfutóban levő zenei élet. És ami ugyancsak fontosnak bizonyult: márciusban nagyon kellemes az időjárás.
Az SXSW zenei része nem úgy fesztivál, ahogyan a szó hallatán ezt elsőre képzeljük. Nem egy elkülönített üres tér sok színpaddal és alkalmi létesítményekkel – a színpadok inkább Austin belvárosának kocsmái, éttermei és szórakozóhelyei. A belvárosból is kiemelkedik az a Hatodik Utca, amely lényegében a szórakoztatónegyed szíve – az SXSW alatt itt és a környező helyeken mindenhonnan amatőr és profi zenészek koncertjei szólnak, az utca maga pedig óriási karnevállá változik annak minden vonzó és taszító tulajdonságával.
A sikeres fesztivál viszont nem lehetett volna elég ahhoz a kulturális befolyáshoz, amelyet az SXSW mára magáénak tudhat. A rendezők már a legelejétől kezdve szem előtt tartották, hogy a koncertek mellett a lehető legtöbb zenéhez kapcsolódó szakember szűkebb és tágabb érdeklődésére is építsenek. A konferencia, a vásárok és a közösségi események nem a fesztivál kiegészítéseként jelent meg, hanem az első pillanattól kezdve az esemény szerves részét képezték – ez pedig az évek során természetszerűleg hozta magával a médiafigyelmet, az események hírnevét inkább építő, mint romboló botrányokat és az amerikai kreatív elit egyre magától értetődőbb jelenlétét is. A zenekarok pedig mindent megtettek azért, hogy részt vehessenek a kitörés lehetőségével kecsegtető SXSW-n.
Beszálltak az internetbe
A zene önmagában nagy siker, de az igazi nagyságot az esemény témáinak kibővítése hozta el. Az SXSW a kilencvenes évek közepére elég stabil és népszerű ahhoz, hogy Swenson és a rendezőcsapat újabb nagy nyitásra szánja el magát. A konferencia-fesztivál 1994-től nemcsak az akkor Johnny Cash által megnyitott zenei eseményeknek adott otthont – logikus, de merész lépésként a filmek és a feltörekvő internetes tartalmak számára külön eseményt rendeztek. Elindult az új alrendezvény, az SXSW Film and Multimedia Conference. A zenei eseménysorozat sikerére építve sikeresen léptek be az új területekre. Az SXSW ma külön szórakoztatóipari konferenciát rendez, teret adva a média- és tartalomipar, a televíziózás, a filmgyártás fontos premiereinek, közösségi eseményeinek és az azokhoz kapcsolódó iparágak szinte minden aspektusának.
A multimédiás tartalmak világába való korai bekapcsolódás pedig sorsfordító mérföldkőnek bizonyult: ebből az ágból fejlődött ki a ma SXSW Interactive nevű rendezvény. Itt már nem csak a szűk értelemben vett médiával és kultúrával foglalkoznak, hanem a technológia és innováció hatásaival – beleértve a kultúrát, az üzletet, a társadalmat, kormányzást, a globális folyamatokat. A konferencia a kétezres évekre a technológiai iparágak legfontosabb találkozójává vált, vállalkozók, befektetők, kutatók, szakemberek gyűlnek össze az USA és a világ minden tájáról. A koncepció mára teljesen kiforrt: a nyitóelőadásokat a nagyközönség számára is ismerősen csengő nevű tech-hírességek, élvonalbeli politikusok vagy űrhajósok tartják. A szakmai előadásokon és beszélgetések százain pedig a médiához, kreatíviparhoz és technológiához kötődő iparágak szinte minden szakterülete és aktuális kisebb és nagyobb kérdése megjelenik.
Jelentőség helyben és a világ körül
A kapcsolatrendszer és tapasztalat nélküli alapítók a nyolcvanas években még csak legmerészebb vágyaikban gondolhatták, hogy a keleti és nyugati partokon koncentrálódó szórakoztatóipari, média-, és technológiai elit izgalmát felkeltheti egy olcsó és lepattant texasi egyetemi város. Eleinte két erősségre építettek: a dél-nyugat vonzó tavaszi klímájára és a feltörekvő zenei életre. Erre alapozva indították el a kezdeményezést, illetve bővítettek fokozatosan és jó érzékkel, sok éves munkával érték el, hogy az iparágak meghatározó szereplői és elemzői minden márciusban Austinba repülnek, hogy egymással összefuthassanak. Az SXSW szakmai közönsége ráadásul már nem is korlátozódik Amerikára. A világ minden részéről vonzza a szakembereket és az érdeklődőket – ezt jól szemlélteti, hogy a német nemzeti légitársaság az esemény ideje alatt már a frankfurti repülőtéren is tematikus rendezvényt szervez Texasba tartó utasainak.
A zenei térből kinövő SXSW különleges, de ettől még természetesen számos területen vannak versenytársai, előképei és persze belőle merítő rendezvények is. Magyarország kapcsán a Brain Bar Budapestről érdemes szót ejteni , amely önmeghatározása szerint egy konferencia a jövőről, számos más nemzetközi rendezvényből inspirálódva, de azokat nem egyszerűen csak lemásolva. Egyszerre kíván foglalkozni a technológia várható fejleményeivel és azok kultúrára, társadalomra és közösségekre gyakorolt hatásaival. Ehhez pedig magyar gondolkodókat és az egyes témák globális szereplőit egyszerre vonultat fel és a szervező Design Terminalon kívül olyan nemzetközi cégek támogatását is maga mögött tudja, mint a Wired magazin és a Google.
Az SXSW helyi hatása is látványosabb. A város gyors fejlődését a konferencián kívül számos más tényező is segítette, de a város utcáin sétálva ma már nehéz elképzelni azt 450 ezres várost, amelyben 1987-ben először megrendezték a fesztivált. Austinban ma több mint kétszer ennyien élnek, ehhez pedig a várost körülvevő metropolisz-körzet további százezreket ad hozzá. Az egyik legjobb életminőségű hely Amerikában, ahol azért az autók a meghatározóak, de a régióban szokatlan módon kiépült a tömegközlekedési hálózattal és sűrű a belvárosi bicikliút hálózat. Ehhez adják hozzá a maguk szépségét a tavak és a folyók, amire a túrizmus akkor is tud építeni, amikor éppen nincsenek ott a partvidékek techngurui. A jó adottságok egyre több, a technológiai üzletben dolgozó vállalkozást és szakembert vesznek rá arra, hogy a drága kaliforniai életét Austinra cserélje, ahol ugyanakkora jövedelemből lényegesen jobb életkörülményeket teremthet magának.
Kitartás és közösségépítés a kulcs
Az SXSW harmincéves története igazi sikersztori. Azt mutatja meg, hogyan hozhatnak létre nyitott és valóban tenni akaró emberek olyan dolgokat, amely alapjaiban képes átalakítani környezetüket és közösségüket. Az SXSW elsősorban nem üzleti céllal indult, de hatalmas üzletté fejlődött. Eközben pedig olyan atmoszférát teremtett maga, amely újabb és újabb lehetőséget teremtett szűkebb és tágabb környezete számára is. Az üzenet az, hogy megéri szívügyekkel foglalkozni és alkotó kezdeményezésekbe fogni akkor is, amikor a siker eleinte egyáltalán nem garantált és magától értetődő.
A szerző a The Hungary Initiatives Foundation ösztöndíjának segítségével vehetett részt az austini eseményen.