fbpx

Azért nyitották a fagyizót, hogy az áttekerő biciklisek megálljanak Gyenesdiáson. A Somogyi család egy bő évtized alatt valódi úticéllá tette a pihenőhelyet. Két generációnyi eltökéltség, egy adag lokálpatriotizmus, csipetnyi tudomány és kalandvágy  a Bringa Tanya fagylaltpultjában.

Az árnyékban biciklis csapat hűsöl, a fagyispult előtt gyereksereg várja nyüzsögve a fagyiját. Éppen most hozzák ki az újabb tálca csokoládét, és a citromból is alig van már. Zajlik az élet a gyenesdiási Bringa Tanya Somogyi Fagylaltműhelynél.

13245392_1101053673294392_1071109433375784204_n

Színes ízkavalkád a Bringa Tanya fagyispultjában (fotó: Bringa Tanya)

11 éve, a Balatoni Bringakörút építésének idején kereste meg a Somogyi családot Gyenesdiás akkori polgármestere. Szalóky Jenő azt vetette fel, hogy érdemes lenne egy kerékpáros pihenőt és fagyizót nyitni a Keszthely és Badacsony között tekerő bicikliseknek. „Az édességre mindig van kereslet és akkoriban egyre többen választották hobbinak a biciklizést, úgyhogy belevágtunk”. Az üzletet Somogyi Józsefné Andrea vezeti, a fagylaltot lánya, Somogyi Reni főzi, aki egyébként a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen doktoranda. „A témavezetőm a lelkemre kötötte, hogy év végéig két publikációnak el kell készülnie – majd belehúzok, ha véget ér a fagyiszezon”- mondja mosolyogva.

Bringa Tanya jövet-menet

A 2005-ös nyitás óta felpezsdült a kerékpáros élet. Szervezett csoportok, baráti társaságok, gyerekes családok, fiatal vagy középkorú párok – vegyes a paletta. Mindenki szívesen biciklizik, különösen ilyen csodálatos balatoni díszlet előtt. A fagyizót a sportolók is számon tartják, regisztrált pihenőhely az Ultra Balaton futóversenyen és a Tour de Balatonon is.

A klasszikus alapízekből, mint a csoki, a vanília vagy a citrom, mindig van a pultban. A kínálat többi része azonban mindig változik, folyamatosan új ízekkel kísérleteznek. „Ihletet adhat egy finom ital vagy egy jól sikerült sütemény: nagy kedvencem például a svéd mandulatorta – arra gondoltam, hogy meg kéne csinálni fagyiban is. Most is kint van a pultban.” A törzsvásárlók kérésére is készülnek fagyik, volt például, aki sárkánygyümölcsös vagy éppen gyömbéres fagyit szeretett volna. „Most éppen a levendulával próbálkozunk, szintén egy vendég kérésére. Fehér csokival fogom megbolondítani” – teszi hozzá Reni.

„A nyitást a húsvéthoz és a március 15-éhez igazítjuk”. Olyankor már általában elég jó az idő ahhoz, hogy biciklire lehessen ülni. A szezon szeptember végén, október elején ér véget – az elmúlt években nagyon jó volt a vénasszonyok nyara. „Megfigyeltem, hogy az idősebb nyugdíjasok ősszel jönnek, a nagy melegben nem akarnak utazni. Ők szívesen elkávéznak, elfagyiznak a teraszon” – meséli Andrea.

Kezdetben szerviz és kölcsönző is működött a szomszédban, de erre már nem nagyon van igény. A bringások többségében saját biciklivel, felkészülten jönnek, s akinek helyben jön meg a kedve, a szállodában vagy a panzióban bérel kerékpárt.

A fagyizó nemcsak a bicikliseknek esik útba. A diási strandról és a szomszédos hal-és termelői piacról jövet-menet is a Bringa Tanya mellett vezet az út, valamint a közelben egy kemping és egy ifjúsági szálló is működik. A helyet nemcsak a táborozó gyerekek, a bringások és a nyaralók látogatják, Gyenesről és a környékről is sokan jönnek – neve lett a fagylaltműhelynek. Mostanában pedig egyre többen utaznak messzebbről is, hogy megkóstolják az ott készült fagyit.

„Anya, elindulunk!”

Az elmúlt másfél év sok újdonságot hozott a fagyizó életébe. Somogyiék a Bringa Tanya megnyitása óta először 2015 tavaszán beneveztek egy fagylaltkészítő versenyre, a Balaton Fagyijára. A helyi turisztikai egyesület kérte őket, hogy induljanak. „Korábban is kaptunk hasonló felkéréseket, de 10 év alatt sosem merült fel komolyan a dolog. Ehhez kellett a fiatalos lendület. Reni egyik nap azzal jött haza, hogy ’Anya, elindulunk’. És elindultunk” – meséli mosolyogva Andrea.

Tavaly nem értek el helyezést, de idén ismét elindultak és ezúttal különdíjat nyertek. „Sokat gondolkodtunk, hogy mivel nevezzünk. Olyan fagyit szerettünk volna készíteni, ami jól szimbolizálja a fagyizót, a helyi specialitásokat és kicsit magába sűríti a hely szellemét. Régen Gyenesdiás neve Gyenesdiós volt, innen jött az ötlet, hogy a dió legyen az egyik alapanyag. Már csak az volt a kérdés, hogy mit tegyünk hozzá.  Végiggondoltuk, hogy milyen jellemző ízek vannak helyben. Végül az Otello szőlő mellett döntöttünk. Lekvárt főztünk belőle és sós dió grillázzsal szórtuk meg” – avat be a részletekbe Reni.

13977877_1374549182559500_1695426686_o

A különdíjas Gyenesdiós (fotó: Bringa Tanya)

Az első siker után úgy döntöttek, hogy beneveznek a hazai fagylaltkészítők egyik legnagyobb megmérettetésére, az Év fagylaltja Versenyre is. Két fagyival neveztek: a vilmoskörtés borhab aranyérmet, a kardamomos meggy pedig ezüstérmet nyert. „Elsőbálozóként mentünk a versenyre. Úgy voltunk vele, hogy nézzük meg, hányadán állunk. Mindkét helyezés nagy öröm volt, nem is gondoltuk volna.” Az eredmény szakmai elismerést hozott, azóta Nagytarcsáról, Biatorbágyról és Szegedről is érkeztek cukrászok, hogy megkóstolhassák a fagyikat.

14001889_1374549085892843_405302693_o

Anya és lánya – Somogyi Józsefné Andrea és Somogyi Reni (fotó: Bringa Tanya)

„A lányom és a magam nevében is mondhatom, hogy igaziból azt csináljuk, amit szeretünk. Az emberek közvetlenek, ismernek minket, jó így tölteni a napokat.  Nagy öröm, amikor azt látom, hogy van, aki itt nyaral egy hétig, és minden este itt fagyizik. Vagy visszaállnak a sorba és kérnek még két gombócot egy kehely után. Nem mondjuk, hogy nem fáradunk el, de nagyon élvezzük.”

A sorozat korábbi cikkei

Nekem a piac szerelem – a Hévízi Termelői Piacról mesél alapítója, Benkő Lajos A Hévízi Termelői Piac 2010-ben, egy zimankós márciusi napon nyitotta meg kapuit, amikor a szél vízszintesen vitte a havat. Hat árussal kezdték, egy hónapon belül százan lettek. Most már alkalmanként száznál több árus és több ezer ember jön össze a nagyparkoló mögött.

Egész évben Balaton Miért csak nyáron utazunk a Balatonhoz? Miért nem jut eszünkbe, hogy ősszel vagy télen is érdemes ellátogatni? Miért jó, ha egész évben van Balaton? Egyáltalán, mi hiányzik ahhoz, hogy ne csak a „szezonban legyen nyitva” a Balaton, és ne 10 hét alatt kelljen megkeresni az egy évre valót? Az Összkép Magazin Balatonfüreden és Gyenesdiáson járt, hogy kiderítse, lehet-e négy évszakban gondolkodni a Balatonnál.

A gyerekek itt tanulnak meg biciklizni Bringás idill és padlizsános kenyér Köveskálon. Somlyódi Zsuzsa nénivel beszélgettünk a KerékBárban.

“Sok minden hiányzik, de jó irányban haladunk” – interjú Laposa Bencével A Balaton önmagában létünk alapja. Kóla helyett házi szörpöt.  A magyar tenger jövője egy badacsonyi borász teraszáról nézve.

A hal még mindig kuriózum Életkép a gyenesdiási hal- és termelői piacról.

Mindenkinek van Balatonja A Magyar Tenger, Pelso, Balcsi, Közép-Európa legnagyobb tava. Balatoni nyár, egy szál bikini, nekem ez a riviéra. A Balaton magyar identitásunk része. Sok különböző képzetet és emléket testesít meg. Megihletett írókat, művészeket és zenészeket. Kicsit mindannyiunké, mégis mindenkinek mást jelent. Mindenkinek van Balatonja.

Ha velünk tartanál a balatoni körutunkon, iratkozz fel hírlevelünkre!